研究紀要2018 第13号 長崎歴史文化博物館
目次 | P1~20 | 来舶画人謝時中再考 錦織 亮介 |
---|---|---|
P21~39 | 新出・高玄岱『鏜山游記』について 若木 太一 |
|
P41~59 | 『国父孫文と梅屋庄吉』と、その背景 -著者・車田譲治氏の取材過程と記録に就いて- 本地 陽彦 |
|
P61~66 | 戦国期初頭の有馬氏丨貴純を中心に丨(一) 大塚 俊司 |
|
P67~78 | 興福寺伝来の《涅槃図》と《當麻曼荼羅》 -調査報告と獨湛の《當麻曼荼羅》寄進への関与について- 長岡 枝里 |
|
P79~90 | (史料紹介)天明期の長崎における打ちこわしについて: 桶屋町乙名・藤家の記録より- 矢田 純子 |
|
P93~102 | 日露戦争の香港における梅屋庄吉の事業経営について 佐野 実 |
|
P105 | 執筆者一覧 | |
P105 | 編集後記 |
Bulletin of Nagasaki Museum of History and Culture Vol.13
CONTENTS | P1~20 | Xiè Shízhōng -Study of Chinese painter who came to japan- Ryosuke NISHIGORI |
---|---|---|
P21~39 | A study of “Touzan-yuuki”(a record of Touzan-garden) by Gentai Kou Taiichi WAKAKI |
|
P41~59 | The Founding Father Sun Yat-sen and Shokichi Mumeya and Its Background: The research process and records of the author Joji Kurumada Haruhiko HONCHI |
|
P61~66 | Arima Domain at the Beginning of Sengoku Period: Focusing on Arima Takazumi (I) Shunji OTSUKAA |
|
P67~78 | A Study on Nehan-zu (image of Nirvana) and Taima mandara (Mandara of the Pure Land paradise of Amida) in Kofukuji Eri NAGAOKA |
|
P79~90 | Introduction of historical materials about destructive riot in Nasgasaki in the Tenmei Period (1781-1790 A.D.) based on documents of the Fuji Family, Okeya-machi Junko YADA |
|
P93~102 | Bussiness Condition of Umeya Shokichi’s photographic studio in Hong Kong 1895-1904 Minoru SANO |
|
March,2019 edited by Nagasaki Museum of History and Culture |